افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی
نوشته شده توسط : عادل طالبی

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی
تصورکنید که می‌خواهید یک کاروکسب کوچک به راه بیاندازید و به دنبال آن‌اید که آوازه‌ی محصولات و خدمات‌تان را به گوش همه برسانید. تبلیغات‌تان را در کجا انجام می‌دهید؟ چه کسانی به شما کمک خواهند کرد که پیام‌تان را منتشر کنید؟

مسیرهایی مانند اینترنت فرصت‌های بیشتری جهت برقراری ارتباط با طیف گوناگونی از مصرف‌کنندگان فراهم آورده است. اما متاسفانه اینترنت همچنین محیط بسیار بسیار پرسروصدایی هم هست و مصرف‌کنندگان دائماً باید با تبلیغاتی که از جهت‌‌های مختلف و از سوی منابع نامطمئن به سمت‌شان سرازیر می‌شوند، سر و کله بزنند.

بسیاری از کاروکسب‌ها برای دور زدن این سروصدا به شراکت‌های پورسانتی رو می‌آورند. در افیلیت مارکتینگ یک وب‌سایت به ازای پورسانت مشخص برای کاروکسب تبلیغ می‌کند. این تاکتیک‌ها به کاروکسب‌ها اجازه می‌دهند که با منابع مورد اعتمادی که برای کاروکسب بازاریابی می‌کنند، همکاری کنند. شرکت‌ها به جای مدت مقرر، بابت عملکرد کمپین‌های پورسانتی پول می‌دهند و برای بسیاری از کاوکسب‌های جدید گزینه‌ی ارزان‌تری نسبت به راه‌های سنتی‌تر بازاریابی ارائه می‌دهند.

در بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ ثبت نام کنید 

چه کسی از افیلیت مارکتینگ (بازاریابی پورسانتی) استفاده می‌کند؟
تاکتیک‌های افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) بیش از همه از سوی خرده‌فروشان آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آمازون یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در عرصه‌ی بازاریابی پورسانتی است (بازاریابی تجارت الکترونیکی را هم ببینید.) برنامه‌ی این شرکت یکی از اولین کمپین‌های بزرگ بازاریابی پورسانتی بود و تبدیل به الگویی برای کمپین دیگر شرکت‌ها شد. پیشرفت گوگل و لینک‌شِر (LinkShare) باعث شد بازاریابی پورسانتی به طیف گوناگون‌تری – با تمامی سطوح ترافیک – تبدیل شود. بنابراین، یک بلاگر می‌تواند برای یک شرکت چند میلیون دلاری نقش یک بازاریاب پورسانتی را ایفا کند.

چرا باید از بازاریابی پورسانتی استفاده کرد؟
دسترسی سریع به مخاطبان بسیار
ریسک پایین: اگر تبلیغات به فروش منجر نشود، هزینه‌ای هم روی دست شرکت نمی‌ماند
منتشرکنندگان وب‌سایتی خودشان داوطلب می‌شوند و دیگر لازم نیست به دنبال استخدام آن‌ها بود
به خاطر پورسانتی که وب‌سایت میانجی برمی‌دارد، حاشیه‌ی سود محصولات فروخته‌شده کم‌تر است اما حجم کل فروش معمولاً بیش‌تر است. محصولاتی که از در دیدرس بودن به شدت سود می‌برند، مانند کتاب و موسیقی، نامزدهای خوبی برای استراتژی بازاریابی پورسانتی هستند (بازاریابی محصول را نیز ببینید). سرگرمی، و به خصوص دنیای گیم، با این نوع بازاریابی رشد خوبی را تجربه کرده است. بخش‌های کاروکسبِ دیگری که از طریق بازاریابی پورسانتی رشد می‌کنند عبارت‌اند از مالی، مسافرت و تلفن همراه.

در دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ ثبت نام کنید 

افیلیت مارکتینگ بر روی چه مشتریانی تاثیرگذار است؟
اگر مردم قرار است واکنش مثبتی به استراتژی‌های بازاریابی پورسانتی داشته باشند، باید با خرید آنلاین احساس راحتی کنند. برای نسل یا نسل‌های جوان‌تر این مسئله تقریباً برای هیچ‌کس مشکلی محسوب نمی‌شود اما بسیاری از افراد مسن‌تر هنوز ترجیح می‌دهند که کالاها یا خدمات را به صورت حضوری در مکان‌های فیزیکی خریداری کنند. (بازاریابی اینترنتی را نیز ببینید.)

مشتریانی که بیش‌ترین تاثیر را از بازاریابی پورسانتی می‌گیرند، آن‌هایی هستند که از قبل به خرید آنلاین باور دارند. خوش‌بختانه، رفتار خرید آنلاین آن‌ها باعث می‌شود که منتشرکنندگان وب‌سایتی، وب‌سایت‌هایی را برای برطرف کردن این نیازها پی‌ریزی و خلق کنند. از جمله‌ی این وب‌سایت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وب‌سایت‌ها و فهرست‌های مرجوعیِ خرید قیاسی
وب‌سایت‌های کوپنی و تخفیفی که خریدهای ویژه را تبلیغ کرده و ارائه می‌دهند
وب‌سایت‌های بازار جاویژه که اغلب نقد و بررسی محصولات را ارائه می‌دهند
بلاگ‌ها و ولاگ‌ها (بلاگ‌های ویدئویی) به وسیله‌ی پست‌هایی با محوریت محصولات
وب‌سایت‌هایی که از نوار تبلیغاتیِ دارای محتوای پویا استفاده کرده و تبلیغاتی مرتبط با محتوای صفحه به‌وجود می‌آورند
مشتریانی که به صورت آنلاین خرید می‌کنند، ابزار سریع و آسانی برای تحقیق در رابطه با محصولات و مقایسه‌ی قیمت‌ها در دسترس دارند. تمام استراتژی‌های بازاریابی پورسانتی باید حواس‌شان به این نکته باشد که پایگاه مشتریان‌شان معمولاً اطلاعات زیادی درمورد محصولات آن‌ها و رقیبانشان دارد.

کمپین بازاریابی پورسانتی چگونه ایجاد می‌شود؟
کاروکسب‌ها پیش از آنکه اقدام به به‌کارگیری کمپین افیلیت مارکتینگ کنند، باید ابتدا اطمینان حاصل کنند که محصولات‌شان در بازار توان رقابتی داشته باشند. بسیاری از میانجی‌ها – مانند وب‌سایت‌های خرید قیاسی، یا وب‌سایت‌های بحث و گفت‌وگویی که مختص برخی صنایع هستند – به راحتی درخصوص بسیاری از محصولات دیگر بازار به بازدیدکنندگان اطلاعات می‌دهند.

سپس کاروکسب‌ها منتشرکنندگان وب‌سایتی‌ای را پیدا می‌کند که با آن به همکاری بپردازد. شبکه‌های میانجی‌گرِ جاافتاده از قبل کلی منتشرکننده دارند، بنابراین متصل شدن به یک شبکه به طور خودکار کاروکسب را با تعداد به‌سزایی از میانجی‌های بالقوه آشنا می‌کند.

کاروکسب برای اینکه از این متقاضیان نهایت استفاده را ببرد، باید در صفحه‌ی اصلی وب‌سایتش لینکی برای اطلاعات دوره‌ی بازاریابی پورسانتی‌اش داشته باشد. کاروکسب‌ها باید حواس‌شان جمع باشد که میانجی‌ها با انجام سازوکارهای منفی مانند اسپم کردن کاربران برای افزایش پورسانت‌شان، برایشان شهرت بد به بار نیاورند.

عناصر بازاریابی پورسانتی
آگاهی از رقابت
اکتساب میانجی‌های مناسب
ردگیری داده‌های ورودی (مخصوصاً تبدیل فروش) از وب‌سایت‌های میانجی
نگهداری از پروژه، اصلاح ایرادات و سوءرفتارها
طراحی کارآمد وب‌سایت در پیشبرد تمامی کمپین‌های بازاریابی اینترنتی امری حیاتی به شمار می‌آید. اگر صفحات فرود جذاب نباشند، حتی اگر هزاران میانجی نیز سرگرم بالا بردن ترافیک وب‌سایت باشد، کاروکسب نمی‌تواند بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری کند. خریداران اینترنتی‌ای که در فرایند تحقیق و مقایسه هستند فقط در چند ثانیه می‌توانند خوب یا بد بودن صفحات اینترنتی را تشخیص دهند.

و در آخر، کمپین بازاریابی پورسانتی نیازمند نگهداری است. این یعنی ردگیری داده‌های هزاران میانجی و پاسخ دادن به مشکلاتی که باید از میان برداشته شوند، مانند رفتار ناپسند میانجی‌ها. (بازاریابی حلقه بسته را نیز ببینید.) نگهداری همچنین به کاروکسب‌ها کمک می‌کند که بدانند کدام وب‌سایت‌ها بیشترین ترافیک را برایشان می‌آورد. به این ترتیب، می‌توانند خود را با آن وب‌سایت‌ها سازگارتر کنند.

کدام عناوین شغلی با استراتژی‌های Affiliate Marketing سازگارند؟
بازاریابی اینترنتی
کارشان چیست؟

کمپین‌های بازاریابی اینترنتی شرکت، از جمله کمپین‌های شبکه‌ی اجتماعی و پورسانتی، را هماهنگ می‌کنند.
فرصت‌های بازاریابی آنلاین را شناسایی می‌کنند، مثلاً در چه جاهایی تبلیغات انجام شود و از کجا همکار میانجی جذب کرد.
تثبیت استانداردهایی برای بسط یافتن کاروکسب آنلاین؛ مانند استانداردهای حداقل برای میانجی‌ها (مثلاً پرهیز از استفاده از تاکتیک‌های غیراخلاقی مانند «بمباران کوکی»)
نظارت بر فعالیت‌های روزانه‌ی کارکنان بازاریابی و همچنین رابطه‌ی شرکت با میانجی‌ها
همکاری با تیم توسعه‌ی وب‌سایت شرکت و اطمینان حاصل کردن از قابل دسترس بودن اطلاعات پروژه‌ی بازاریابی پورسانتی در جلوی سایت.

تحصیلات و مهارت‌ها

مدیران بازاریابی اینترنتی باید حداقل دارای مدرک کارشناسی بوده (اغلب در رشته‌های بازاریابی، تبلیغات یا مدیریت کاروکسب) و تجربه‌ی بالایی در زمینه‌ی تجارت آنلاین (از جمله تبلیغات و فروش) داشته باشند. آن‌ها باید بفهمند چگونه از شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ویروس‌وار و استراتژی‌های بازاریابی پورسانتی نهایت بهره را ببرند تا به موفقیت برسند.

مدیر میانجی‌ها
کارشان چیست؟

شناسایی وب‌سایت‌ها و منابع آنلاینی که در آن می‌توانند محصولت شرکت را ارائه دهند.
همکاری با شرکت‌ها جهت تثبیت توافق‌هایی که در آن نسبت هزینه به فروش برای هر دو طرف سودمند باشد.
ایجاد ابزارهای بازاریابی آنلاین، از جمله متن و بنرهای تبلیغاتی.
مدیریت حفظ مشتری و میانجی و تایید پیروی میانجی‌ها از استانداردهای اخلاقی و کیفی شرکت.
مدیریت درخواست‌های مبنی بر شرکت در پروژه‌های پورسانتی.

تحصیلات و مهارت‌ها

مدیران میانجی باید حداقل یک مدرک کارشناسی (معمولاً در رشته‌ی بازاریابی) داشته باشند؛ تجربه‌ی تجارت آنلاین از جمله فروش، تبلیغات، بازاریابی صنعتی و بازاریابی پورسانتی نیز لازم است. تحصیلاتی که آن‌ها را برای این شغل آماده می‌کند عبارت است از دوره‌های بازاریابی، تحقیقات بازار، آمار، اقتصاد خرد، رفتار مصرف‌کننده و قوانین اینترنت.

متصدی حساب
کارشان چیست؟

فروش تبلیغات «پرداخت به ازای کلیک»
بازبینی و انتقال تحلیل‌های ماهانه‌ی به همراه تبلیغ‌کنندگان
شناسایی فرصت‌های کسب درآمد جدید با میانجی‌ها و بسط دادن متعاقب گستره‌ی فروش
بازدید از مشتری‌ها، چه به صورت حضوری، تلفنی و یا از طریق وبینار

تحصیلات و مهارت‌ها

متصدی حساب حداقل به یک مدرک کارشناسی، معمولاً در رشته‌ی بازاریابی، و بیش از پنج سال تجربه‌ی کار در حوزه‌ی تجارت اینترنتی – مخصوصاً در حوزه‌ی فروش و تبلیغات – نیاز دارند. تحصیلاتی که آن‌ها را برای این مسیر حرفه‌ای آماده می‌کند عبارت است از دوره‌های بازاریاب، تحقیقات بازار، و علوم کامپیوتر.

دانشکده‌ی بازاریابی چگونه می‌تواند در این حوزه به شما کمک کند؟
بازاریابی موثر یعنی رساندن یک پیام شفاف و متقاعدکننده به مخاطب مناسب. برای انجام این کار نه فقط باید نحوه‌ی ارتباط برقرار کردن را دانست، بلکه باید نحوه‌ی شناسایی، دستیابی، و پاسخگویی به مخاطب هدف را نیز بلد بود.

در بهترین دوره بازاریابی دیجیتال ثبت نام کنید

دوره‌های بازاریابی بر برقراری ارتباط و تحلیل تمرکز دارند. کلاس‌های برقراری ارتباط نه تنها مهارت متقاعد کردن را پرورش می‌دهند، بلکه در فهم کاربردشناسی زبان (اینکه استفاده از زبان با توجه به بافتی که در آن قرار دارد، متفاوت خواهد بود) نیز کمک‌تان می‌کنند. مثلاً انتظارات و گزینه‌های موجود در ارتباط اینترنتی با ارتباط رودررو تفاوت دارد.

کلاس‌های بازاریابی در عین حال به شما کمک خواهند کرد که بازارها را به طور کل و به طور جزء درک کنید. در دانشکده خواهید دانست که چگونه بازار هدف را شناسایی کرده و داده‌هایی در خصوص نیازهای بازار گردآوری کرده، و همچنین نحوه‌ی پاسخگویی آن به ارتباطات مختلف را تحلیل کنید.

دوره‌های آماری و اقتصاد نیز توانایی شما در تحلیل بازارها و بهره بردن از فرصت‌ها را بهبود می‌بخشد. در آخر، کلاس‌های کاروکسب اینترنتی و تجارت الکترونیک در ارتقای دانش و مهارت‌های لازم به منظور مشارکت موفقیت‌آمیز در بازاریابی نقش مهمی دارند.

منبع: مجله خبری مارکتینگ نیوز





:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: